Завдання для проведення ІІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з історії.
8 клас
1. За наказом англійського короля Генріха VІІІ (1509 – 1547рр) на одній шибениці були страчені католик (за те, що шанував папу римського) і кальвініст (за те, що заперечував святість богослужіння). Яких же релігійних і політичних переконань дотримувався англійський монарх? Свою думку обґрунтуйте.
10 балів 2. Охарактеризуйте становий поділ українського суспільства на початку ХVІ століття, заповнивши таблицю.
Стан | Правове та соціальне становище |
10 балів
3. Заповніть таблицю. Підказка: прізвища діячів всесвітньої та української історії об’єднує однакова літера алфавіту. Вкажіть ці прізвища, одночасно заповнивши прогалини в таблиці.
Прізвище, ім’я | Рік події | Відомості про історичних осіб |
«…Паче всього – гордості не майте в серці і в умі. …Лжі бережіться, і п’янства, і блуду, бо в сьому душа погибає і тіло…» | ||
Став «старшим братом, дозорцем, довічним охоронцем і наставником» об’єднаних Лаврської та Братської шкіл | ||
Три тижні серед островів біля південного краю Америки він шукав прохід через протоку, що тепер названа його ім’ям | ||
«Золота книга настільки ж корисна, як забавна, про найкращий устрій держави й про новий острів Утопію» | ||
Видатний військовий діяч, сподвижник Богдана Хмельницького. Під час Збаразької облоги очолював козацьку кінноту; тут і загинув, але залишився у народній пам’яті: «… ти славний козаче, за тобою ... вся Вкраїна плаче». |
10 балів
4. Тестові завдання.
4.1 Позначте події з історії України, що відбувалися у ХVІ столітті.
1) Ліквідація Київського удільного князівства;
2) видання І.Федоровим у Львові «Апостола» і «Букваря»;
3)відкриття Острозької академії;
4) створення першого реєстру українських козаків;
5) відкриття друкарні Києво-Печерського монастиря;
6) поширення реформаційних учень на українські землі;
7) обрання П.Конашевича-Сагайдачного гетьманом.
А) 1, 3, 5, 6.
Б) 2, 3, 4, 6.
В) 1, 2, 4, 5.
Г) 2, 4, 6, 7.
4.2. Установіть послідовність подій.
А) Берестейська церковна унія;
Б) створення Києво-Могилянського колегіуму;
В) Люблінська унія;
Г) виникнення українського козацтва.
1 –
2 –
3 –
4 –
4.3. Установіть відповідність між визначеннями і поняттями:
1) полон, у який брали татари під час своїх нападів;
2) козацький бойовий човен;
3) один із видів турецької бойової галери;
4) бій козаків у довільному порядку, під час якого вони змішувалися з ворогом і кожен запорожець демонстрував власну хоробрість і військову майстерність.
А)чайка; 1 –
Б) ясир; 2 –
В) каторга; 3 –
Г) галас; 4 –
Д) бунчук.
4.4. Чи правильне судження?
На початку ХVІІ століття козацтво…
- складало більшість населення українських земель;
- повністю перебувало на утриманні польського короля.
А) обидва варіанти правильні;
Б) тільки 1-й варіант правильний;
В) тільки 2-й варіант правильний;
Г) обидва варіанти неправильні.
4.5. Яке твердження відповідає умовам Люблінської унії?
А) українські землі увійшли до складу Польського королівства;
Б) українські землі увійшли до складу Великого князівства Литовського;
В) українські землі стали рівноправною частиною Речі Посполитої;
Г) українські землі перейшли під спільне управління Польщі та Литви.
14 балів
5. Заповніть пропуски у тексті.
У ________ році козацьке військо зазнало поразки під _____________. Татари залишили поле бою, захопивши у полон ______________. Командування взяв на себе полковник _______________ і вивів головні сили з _______________. Так козацькі війська уникнули розгрому. Тим часом, визволившись із татарського полону, гетьман організував оборону в районі м._______________ і спинив прохід поляків на Київщину.
6 балів
Всього 50 балів
Олімпіадні завдання для 9 класу
9 клас
1. «Революція пожирає своїх дітей…».
Коли і у зв’язку із чим з’явився цей вислів? Визначте причини і наслідки цього явища?
10 б
2. «Від старої до нової України».
Поясніть, який зміст вкладають історики у це висловлювання, характеризуючи економічний розвиток українських земель кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст.
10 б
3. Складіть таблицю «Українські землі у складі Російської та Австрійської імперії» за схемою:
Запитання
|
Російська імперія
|
Австрійська імперія
|
1. Назви історико-географічних регіонів українських земель, які перебували у складі імперії. 2. Внаслідок яких подій опинилися під владою імперії. 3. Адміністративно-територіальний устрій та назви адміністративних одиниць. |
10 б
4. Тести
1. У якому році у Франції були скликані Генеральні штати?
а) у 1744 р.;
б) у 1788 р.;
в) у 1789 р.
2. Який державний орган Франції оголосив про скасування монархії та встановлення республіки наприкінці ХVІІІ ст.?
а) Законодавчі збори;
б) Національний конвент;
в) Законодавчий корпус
.
3. Де відбулася «битва народів»?
а) під Бородіном;
б) під Лейпцигом;
в) під Ватерлоо.
4. Хто із російських воєначальників здійснив розгром наполеонівської армії у Росії в 1812 р.?
а) М.Кутузов;
б) Олександр І;
в) О.Суворов.
5. «Священний союз» у 1815 р. був укладений між монархами…
а) Росії, Австрії, Пруссії;
б) Росії, Англії, Австрії;
в) Франції, Росії, Пруссії.
6. Після придушення українського гайдамацького повстання Коліївщини його керівник М.Залізняк був…
а) страчений;
б) ув’язнений у Варшавській тюрмі;
в) відправлений до Сибіру.
7. У якому році К.Розумовський став гетьманом України?
а) у 1750 р.;
б) у 1762 р.;
в) у 1764 р.
8. Кого вважають першим українським філософом?
а) Г.Полетику;
б) М.Бантиша-Каменського;
в) Г.Сковороду.
9. Який із вказаних документів був програмним для Кирило-Мефодіївського товариства?
а) «Руська Правда»;
б) «Конституція»;
в) «Книга буття українського народу».
10. Назвіть роки діяльності «Руської трійці» у Західній Україні.
а) 1832-1837 рр.;
б) 1837-1848 рр.;
в) 1848-1851 рр.
10 б
Завдання для 10 класу
1.Монархія Габсбургів була конституційною, а монархія Романових - самодержавною. Як це позначилося на становищі українців, що жили на їх територіях?
10 б
2. Схарактеризуйте рішення Українського національного конгресу. У чому ви вбачаєте його значення для української революції? 10 б
3.Визначте головні напрями «нового курсу» Ф.Рузвельта.
«Новий курс»
| |
у промисловості | |
у фінансовій сфері | |
у сільському господарстві | |
у соціальній сфері |
10 б
4.Впишіть порядковий номер названих подій у відповідну графу таблиці.
1914
|
1915
|
1916
|
1917
|
1918
|
1.«Чорний день німецької армії».
2.Необмежена «підводна війна».
3.Перше використання танків.
4.Дарданелльська десантна операція.
5.Останній наступ російських військ.
6.Битва на р. Марна.
7.Проголошення незалежності УНР.
8.Проголошення «Декрету про мир».
9.Укладення Брест-Литовського мирного договору.
10.Створення легіону УСС.
5 б
4. З якими подіями пов’язані назви?
- Іпр;
- Перемишль;
- Горліце;
- Сарикамиш;
- Сараєво;
- Капоретто;
- Луцьк;
- Льєж;
- Аррас;
- Верден.
5 б
Завдання 8 клас
1. Обґрунтуйте або спростуйте твердження, що потреба у здійсненні Реформації існувала не лише в
Німеччині, а й в усій Європі.
10 б
2. Поміркуйте. Колонії європейських держав, що виникли у ХVІ ст. за океаном, мали ряд відмінностей від колоній, що заснували греки на берегах Чорного та Середземного морів. У чому полягали їхні відмінності? Як змінилася сутність поняття "колонія"?
3.Заповніть таблицю " Відмінність мануфактури від ремісничої майстерні".
Впишіть порядковий номер названих ознак у відповідну графу таблиці.
10 б
Реміснича майстерня
|
Мануфактура
|
1.Існує поділ праці.
2.Велике підприємство.
3.Працюють наймані робітники.
4.Поділ праці відсутній.
5.Працює майстер з учнями та підмайстрами.
6.Дрібне підприємство.
7.Знаряддя праці належать власникові, а не виробникам.
8.Примітивні знаряддя праці.
9.Є верстати і механізми.
10. Вироби належать власникові, а не виробникам.
5б
4.Тести
1. Як називався найбільш чисельний прошарок феодального класу у Великому князівстві Литовському та у Польщі у першій половині ХVI ст.?
а) шляхта;
б) бояри;
в) магнати.
2. Хто із вказаних нижче діячів мав безпосереднє відношення до Люблінської унії?
а) Д.Вишневський;
б) Сигізмунд ІІ Август;
в) М.Глінський.
3. Які адміністративно-територіальні одиниці було утворено на українських землях польською владою у другій половині ХVI ст.?
а) губернії;
б) князівства;
в) воєводства.
4.У якому році польський король вперше найняв на державну службу козаків?
а) у 1571 р.;
б) у 1572 р.;
в) у 1578 р.
5.З яким козацьким повстанням у вас асоціюється Солоницька битва?
а) з повстанням під проводом К.Косинського;
б) з повстанням під проводом С.Наливайка;
в) з повстанням під проводом М.Жмайла.
6.У якому році І.Федорович (Федоров) видав першу друковану книгу – «Апостол»?
а) у 1574 р.;
б) у 1576 р.;
в) у 1596 р.
7.Гетьман П.Конашевич-Сагайдачний активно підтримував…
а) католицьку церкву;
б) греко-католицьку церкву;
в) грецьку (православну) церкву.
8.До якої із вказаних дат має відношення зруйнування Кодацької фортеці?
а) 1631 р.;
б) 1634 р.;
в) 1635 р.
9.Яка подія відбулася у 1517 р.?
а) почалася Реформація у Німеччині;
б) почалася Реформація у Англії;
в) почалася контрреформація.
10.Яку із вказаних дат вважають початком утворення незалежної держави Голландії?
а) 1576 р.;
б) 1579 р.;
в) 1609 р.
11.Хто став королем Франції після завершення громадянських воєн у ХVI ст.?
а) Генріх Гіз;
б) Генріх Бурбон;
в) Генріх Валуа.
12.Що таке «обгороджування»?
а) це відбирання землі у селян англійськими дворянами, яку ті використовували під випас овець;
б) це обгороджування англійськими селянами своїх земель, щоб не віддавати їх дворянам;
в) це обгороджування (відокремлення) частини земель від інших і передавати їх королю.
13.Яка подія історії Англії сталася у 1534 р?
а) почалося селянське повстання під керівництвом Р.Кета;
б) англійський флот переміг іспанську «Непереможну армаду»;
в) було проголошено утворення англіканської церкви.
14.Що таке Реформація?
а) це виховання молоді в дусі істинного католицизму;
б) це перегляд поглядів на питання сутності королівської влади;
в) це перегляд поглядів католицького віровчення та обрядів католицької церкви.
15.Чому англійський король Генріх VІІІ Тюдор розпочав Реформацію?
а) тому що йому сподобалися ідеї М.Лютера;
б) тому що він хотів цим самим дошкулити католицькій Франції, як найбільшому ворогу і сусіду;
в) тому що він хотів у черговий раз одружитися, а католицька церква цього не дозволяла.
15 б
Немає коментарів:
Дописати коментар