середу, 12 жовтня 2016 р.

Дидактичні матеріали з історії України
для 8-го класу до теми „ Українські землі у XVI ст..”




Урок 1. Дидактичні завдання до теми „ Вступ до нової доби історії українських земель ”.
Початковий рівень
1.Вказати хронологічні рамки історії України 8-го класу: а) V ст.. н.е. – кінець XV ст.; б) XX ст.-початок XXI ст..; в) к. XV – к. XVIIIст.
2. Яку назву має проміжок часу в історії України XVI – XIX ст..: а) історія середньовіччя; б) новітня історія; в) давня історія; г) нова історія.
3. До якого періоду відноситься Доба козаччини: а) нова історія; б) історія середньовіччя; в) новітня історія; г) давня історія.
4. Історичні джерела – це…а) поділ історії на певні періоди; б) випадки, які відбувалися насправді; в) усе, що дозволяє вивчати минуле людського суспільства; г) розповідь про минуле.
5. До складу якої держави не входили українські землі наприкінці XV – у першій половині XVI ст.: а) Велике князівство Литовське; б) Угорське королівство; в) Польське королівство; г) Кримське ханство; д) Французьке королівство.
6. Відомості про розвиток мови відносяться до…а) речових джерел; б) усних джерел; в) мовних джерел; г) писемних джерел.
Середній рівень
7. Встановити відповідність щодо перебування українських земель в складі іноземних держав наприкінці XV – у першій половині XVI ст..
1. Велике князівство Литовське
А) Чернігово-Сіверщина
2. Польське королівство
Б) Крим та частина Північного Причорномор’я
3. Угорське королівство
В) Північна Буковина
4. Молдавське князівство
Г) Закарпаття
5. Кримське ханство
Д) Підляшшя, Волинь, Східне Поділля, Київщина
6. Велике князівство Московське
Е) Галичина, Белзщина, Холмщина, Західне Поділля.
8. Встановити відповідність між поняттями та визначеннями.
А) Історичні факти
1. Наука про історичне минуле людства
Б) Історичні події
2. Поділ історії на певні періоди
В) Історична періодизація
3. Сукупність фактів суспільного життя, які становлять єдине ціле
Г) Історія
4. Дійсні, не вигадані, випадки, які відбувалися
9. Вказати ім’я „ батька української історії ”?
Достатній рівень
10. Заповнити таблицю „ Джерела вивчення середньовічної історії ”
Речові джерела
Усні джерела
Етнографічні джерела
Писемні джерела
Мовні джерела





11. У чому полягає зв’язок між історією України як наукою і навчальним предметом?
Високий рівень
12. Дати характеристику політичного становища українських земель у першій половині XVI ст.?

Урок 2. Дидактичні завдання з теми « Соціальна структура українського суспільства та економічне життя в 16 ст.”
Початковий рівень
Виберіть правильний варіант відповіді.
1. Який із названих станів був найбільш безправним у Речі Посполитій: а) міщанство; б) селянство; в) магнати; г) духівництво.
2. Фільварок – це…..а) багатогалузеве  господарство, засноване на праці кріпосних селян; б) житель міста; в) представник привілейованого стану в 16 ст; г) селянське господарство.
3. Михайло Глинський – це…а) представник старовинного українського роду; б) представник старовинного польського роду; в) представник литовського старовинного роду; г) представник старовинного московського роду.
4. Фільварки почали поширюватися в українських землях з…..а) 1588 р.; б) 1566 р.; в) 1557 р.; г) 1529 р.
5. Скільки було Литовських статутів у Великому князівстві Литовському: а) 5; б) 3; в) 1; г) 7.
6. Хто автор „ Опис України”: а) Сигізмунд ІІ Август; б) Г.Л. де Боплан; в) М. Глинський; г) Сулейман І Пишний.
Середній рівень
7. Встановити відповідність між поняттями та поясненнями до них.
А) Великокнязівська рада
1) Позацехові ремісники
Б) Магнати
2) Вільна озброєна людина
В) Сейм
3) Дорадчий орган влади при Великому князеві
Г) Партачі
4) Великі землевласники
Д) Козак
5) Парламент у Польському королівстві
8. Встановити відповідність між датами та історичними подіями.
1) 1482 р.
А) Запровадження дводенної панщини і фільварків
2) 1492 р.
Б) Зникнення боярства як стану в Україні
3) 1557 р.
В) Перша письмова згадка про козаків України
4) 1569 р.
Г) Прийняття Третього Литовського статуту
5) 1588 р.
Д) Перший напад татар на українські землі
9. Де знаходилося Дике поле в період Козаччини?
Достатній рівень.
10. Заповніть таблицю „ Становий поділ українського суспільства в першій половині 16 ст.”
Стани
Правове становище
Магнати

Шляхта

Духівництво

Міщани

Селяни

Високий рівень.
11. Вказати регіони України, які входили до вказаних держав:
А) Польське королівство - ….;
Б) Велике князівство Литовське - …..;
В) Угорське королівство - …..;
Г) Молдавське князівство - …..;
Д) Московська держава - ……..;
Е) Кримське ханство - ………….
Урок 3. Дидактичні завдання до теми „ Люблінська унія та її вплив на розвиток українських земель ”.
Початковий рівень
Виберіть правильний варіант відповіді.
1. Об’єднання Великого князівства  Литовського і Польського королівства та утворення Речі Посполитої відбулося у: а) 1482 р.; б) 1492 р.; в) 1556 р.; г) 1569 р.
2. Засідання сейму відбувалося у…а) Львові; б) Луцьку; в) Любліні; г) Варшаві.
3. Вказати роки Лівонської війни: а) 1558-1583 рр.; б) 1594-1596 рр.; в) 1616-1622 рр.; г) 1648 1657рр.
4. Чернігово-Сіверські землі опинилися під владою: а) Московської держави; б) Угорщини; в) Речі Посполитої; г) Молдавії.
5. Люблінську угоду було укладено:  а) 1 січня 1569 р.; б) 1 березня 1569 р.; в) 1 травня 1569 р.; г) 1 липня 1569 р.
6. Королем Речі Посполитої став: а) К. Острозький; б) Б. Корецький; в) Сигізмунд ІІ Август; г) Г. Ходкевич.
Середній рівень
7. Встановіть відповідність між поняттями та поясненнями до них.
А) Річ Посполита
1) Союз, об
’єднання
Б) Універсал
2) Парламент
В) Сейм
3) Указ
Г) Унія
4) Республіка
8. Встановити відповідність між датами та історичними подіями.
1) 1548 р.
А) Утворення Речі Посполитої
2) 1558 – 1583 рр.
Б) Московські війська захопили Полоцьк
3)  1563 р.
В) Лівонська війна
4) 1 липня 1569 р.
Г)  Польським королем став Сигізмунд ІІ Август
9. Яке слово зайве: князь, магнат, шляхтич, селянин.
Достатній рівень
10. Вказати основні положення проекту унії послами Великого князівства  Литовського Миколою Радзивіллом та Яном Ходкевичем.
11. На які адміністративно-територіальні одиниці поділялася територія України в складі Речі Посполитої?
Високий рівень
12. Заповніть схему.
Причини
Подія
Наслідки

Укладення Люблінської унії



















Урок 4. Дидактичні матеріали до теми „ Реформаційні та контрреформаційні рухи в Україні ”.
Початковий рівень
Виберіть правильний варіант відповіді.
1. Реформація – це …а) перетворення; б) унія; в) парламент; г) братство.
2. Колегіум – це… а) церковний храм; б) навчальний заклад; в) середньовічний замок; г) ратуша.
3. Києво – Печерський монастир – це…а) військова організація; б) православний храм; в) католицький костел; г) оборонна споруда.
4. Слов’яно- греко-латинська академія була заснована в …а) Острозі; б) Луцьку; в) Києві; г) Львові.
5. Православну шляхту зрівняли у правах із католицькою на …а) Віленському сеймі 1563 р.; б) Люблінському сеймі 1569 р.; в) Берестейському сеймі 1596 р.; г) Кревському сеймі 1385 р.
6. Львівське Успенське братство виникло: а) 1586 р.; б) 1596 р.; в) 1600 р.; г) 1621 р.
Середній рівень
7. Встановіть відповідність між поняттями та поясненнями до них.
А)  Реформація
1.  Навчальний заклад
Б)  Простентантизм
2.  Перетворення, виправлення
В)  Єзуїти
3. Об’єднання православних міщан та ремісників
Г)  Братства
4.  Католицький чернечий  орден єзуїтів
Д)  Колегіум
5. Суспільно – релігійна течія
8. . Встановити відповідність між датами та історичними подіями.
1.  1540 р.
А)  Зрівняння православної шляхти з католицькою
2.  1563 р.
Б)  Заснування слов’яно-греко-латинської академії
3.  1576 р.
В)  Заснування Львівського братства
4.  1586 р.
Г)  Утворення греко-католицької церкви
5.  1596 р.
Д)  Заснування Ордена єзуїтів
9. Яке слово зайве: князь, магнат, шляхтич, селянин.
Достатній рівень
10. Вказати основні положення социніанства. На які регіони України воно поширилося?
11. Що означало право ставропігії? З якою метою його запровадили?
Високий рівень
12. Розкрийте сутність Реформації в Україні.


Тема 5. Дидактичні матеріали до теми „ Становище церкви наприкінці ХVI – на початку ХVII ст..”
Початковий рівень
Виберіть правильний варіант відповіді.
1.Церковний собор в Бересті та утворення греко – католицької церкви відбулися в: а) 1529 р.; б) 1556 р.; в) 1566 р.; г) 1569 р.; д) 1596 р.
2. У 1589 році константинопольський патріарх Єремія дав згоду на утворення патріаршества в: а) Московській державі; б) Польському королівстві; в) Великому князівстві Литовському; г) Речі Посполитій; г) Угорському королівстві.
3. Найвідоміший полеміст цього часу: а) Мелетій Смотрицький; б) Христофор Філалет; в) Герасим Смотрицький; г) Іван Вишенський.
4. Іпатій Потій та Кирило Терлецький восени 1595 року відвідали: а) Москву; б) Київ; в) Варшаву; г) Рим; д) Лондон.
5. Петро Скарга був: а) митрополитом; б) єпископом; в) патріархом; г) єзуїтом; д) козаком.
6. Римський папа Климентій VII восени 1595 року підписав: а) 33 Статті унії; б) 44 Статті уннії; в) 55 Статей унії; г) 66 Статей унії; д) 77 Статті унії.
Середній рівень
7. Встановіть відповідність між поняттями та поясненнями до них.
А)  Церковний собор
1.  Один із видів літератури
Б)  Унія
2.  Зібрання ієрархів церкви
В)  Полемічна література
3.  Глава православної церкви
Г)  Митрополит
4.  Союз, об’єднання
8. Встановіть відповідність між назвою твору та його автором.
1.  Тренос
А)  Герасим Смотрицький
2.  Ключ Царства Небесного…
Б)  Оборона Берестейської унії
3.  Петро Скарга
В)  Апокрисис
4.  Христофор Філалет
Г)   Мелетій Смотрицький
9. Яка історична постать в цьому ряді зайва: Юрій Рогатинець, Мелетій Смотрицький, Герасим Смотрицький, Петро Скарга.
Достатній рівень
10. Визначити наслідки Берестейської унії для українського народу.
11. Вказати зовнішні та внутрішні чинники проголошення церковної унії.
Високий рівень
12. Визначте, про що йдеться у наведеному уривку з твору Г. Смотрицького:„ Учителі костьолу римського, тих особливо часів багато, як усно кафедр костьолів, так і письмово з верстатів друкарських, і багатьма активними діями з великою пильністю й потужним старанням, обминаючи своїх, котрі від їх костела, узнавши в ньому щось непристойне, відступивши, звертаються до вас, народи руські, різними методами, засобами, підносячи честь, святобливість, багатство і над всіма під небом зверхність своїх католиків римських і від них встановлені закони і віри також, а ваших патріархів грецьких, і від них державну віру й закон, із вами спільно, недовірством, глупством, відступництвом змішавши, перед очима вашими явно топчуть ногами й закликають вас до єдності.

Тема 6. Дидактичні матеріали до теми „ Виникнення українського козацтва та перших січей ”.
Початковий рівень
Виберіть правильний варіант відповіді.
1.Перша писемна згадка про українських козаків: а) 1385 р.; б) 1482 р.; в) 1492 р.; г) 1556 р.
2. Хортицька фортеця була збудована на острові: а) Ява; б) Сицилія; в) Хортиця; г) Сардинія.
3. Засновником Хортицької фортеці був: а) Д. Вишневецький; б) Б. Хмельницький; в) І. Мазепа; г) І. Скоропадський.
4. Хортицька фортеця захищала: а) південні землі України; б) західні землі України; в) північні землі України; г) східні землі України.
5. Запорожжя – це землі….а) в нижній течії Дніпра на південь від Дніпровських порогів; б) середньої течії річки Дніпро; в) в  басейні річки Десна; г) верхів’я Західного Бугу.
6. Великий Луг знаходився в…а) вздовж Дніпра від Хортиці; б) Галичині; в) Польському королівстві; г) басейні річки Дон.
Середній рівень
7. Встановіть відповідність між поняттями та поясненнями до них.
А)   Козак
1. Центральне укріплене поселення козаків
Б)   Запорозька Січ
2.  Дніпровські плавні вздовж річки від Хортиці
В)  Великий луг
3.  Старший серед козаків
Г)  Гетьман
4. Вільна, озброєна людина
8. Встановіть відповідність між датами й історичними подіями.
1.   1492 р.
А)  Організація походу на Аслам-Керман. Очаків
2.   1552 р.
Б)  Вручення козацьких клейнодів Стефаном Баторієм
3.   1556 р.
В)  Збудована Хортицька фортеця
4.   1563 р.
Г)  Перша писемна згадка про козаків
5.   1578 р.
Д)   Похід в Молдову та полон Байди
9. Вкажіть зайве слово: корогва, булава, курінь, бунчук, пернач.
Достатній рівень
10. Заповніть таблицю„ Причини та передумови виникнення українського козацтва”.
Передумови виникнення козацтва
Причини виникнення козацтва


11. Яку роль у виникненні козацтва відіграли географічний та природній чинники7
Високий рівень
12. Скласти історичний портрет Д. Вишневецького.



Урок 7.  Дидактичні завдання з теми « Військове мистецтво козацтва ”
Початковий рівень
Виберіть правильний варіант відповіді
1.Запорозька Січ – це…а) козацька республіка; б) козацька монархія; в) козацька конфедерація.
2. Хто був ватажком козацького повстання 1591 – 1593 років: а) Криштоф Косинський; б) Северин Наливайко; в) Іван Підкова; г) Дмитро Вишневецький.
3. Козак – це..а) вільна озброєна людина; б) селянин – кріпак; в) захисник католицької віри.
4. Повстання козаків під керівництвом С. Наливайка розгромило…: а) польське військо під командуванням С. Жолкевського; б) польське військо під командуванням Я. Вишневецького; в) литовське військо під командуванням Г. Хоткевича; г) козацьке військо під керівництвом І. Підкови.
5. На початку 1593 року в битві під містечком П’яткою на Волині козаки : а) розгромили польське військо; б) програли битву від поляків; в) битва не виявила переможця.
6. Северина Наливайка, поляки взявши в полон…: а) помилували; б) ув’язнили до темниці; в) стратили жорстоко.
Середній рівень
7. Укажіть причини і передумови виникнення українського козацтва.
1) Прагнення міст звільнитися від управління і суду феодалів.
2) Національні та релігійні утиски українського населення.
3) Оформлення кріпосної залежності українських селян.
4) Прагнення шляхти зберегти православну шляхом об’єднання церков.
5) Необхідність створення війська для відсічі постійних нападів з боку Кримського ханства.
6) Зростаюче безземелля українського населення та їхнє прагнення освоїти землі Придніпров’я і Дикого поля.
а) 1, 2, 4, 5; б) 2, 3, 4, 5; в) 2, 3, 5, 6; г) 3, 4, 5, 6.
8. Встановити відповідність між датами та історичними подіями.
А)   1597 рік
1.  Надання реєстровим козакам привілей
Б)   1594 – 1596 роки
2.  Похід Івана Підкови на Молдавію
В)   1596 рік
3.  Страта Северина Наливайка
Г)   1577-1578 роки
4. Козацьке повстання
Д)   1576 рік
5.   Битва в урочищі Солониця
9. Вкажіть зайве прізвище історичного героя: Іван Підкова, Криштоф Косинський, Северин Наливайко, Станіслав Жолкевський, Григорій Лобода.
Достатній рівень
10. Складіть історичний портрет Северина Наливайка.
11. Чому козацькі повстання зазнали поразки?
Високий рівень
12. На підставі документа складіть розповідь про те, як козаки готувалися до морського походу:„ Коли вони вирішують йти війною на татар, щоб помститися за кривду і заподіяні грабунки, то вибирають осінню пору. Для цього відправляють на Запорожжя усе, що необхідно для походу чи експедиції, для будівництва човнів, і взагалі усе, що, на їх думку, буде потрібно. Потім 5-6 тис. відчайдушних, добре озброєних козаків вирушає на Запорожжя будувати човни. До будівництва приступає 60 чоловік. Закінчуючи його через два тижні, оскільки вони майстри на всі руки. Таким чином. За два-три тижні у них готові 80 або 100 човнів такої форми. У кожен човен сідає від 50 до 70 чоловік, кожен з яких має дві рушниці і шаблю; на човні є також 4-6 фальконетів і запас харчів, щоб вистачило на всіх. Одягнені козаки в сорочку і шаровари. Мають ще одні змінні. Благеньку свиту і шапку. 6 ліврів пороху. Достатню кількість свинцю, запас ядер для фальконетів4 у кожного є годинник. Так ось виглядає летючий козацький табір на Чорному морі, який безстрашно нападає на найзначніші міста Анотолії”.


Урок 8. Дидактичні матеріали до теми„ Умови розвитку культури в XVIст. ”
Початковий рівень
1.Зачинателями гуманістичної культури в Україні були: а) Ю. Дрогобич, П. Русин; б) Г. Смотрицький, М. Смотрицький; в) І. Федорович, П. Могила; г) І. Вишенський, С. Кленович.
2. Пересопницьке євангеліє переписувалося народною українською мовою: а) 1556 – 1561 рр.; б) 1591 – 1593 рр.; в) 1594 – 1596 рр.; г) 1550 – 1621 рр.
3. Хто був першим ректором Острозької академії: а) Г. Смотрицький; б) І. Федорович; в) І. Вишенський; г) П. Русин.
4. Острозька академія була заснована в: а) 1556 р.; б) 1576 р.; в) 1596 р.; г) 1620 р.
5. „ Адельфотес ” – це…а) слов’янська граматика; б) історичний твір; в) літопис; г) полемічний твір.
6. Хто із діячів вважається першодрукарем в Україні: а) І. Федорович; б) І. Вишенський; в) В. Суразький; г) Д. Наливайко.
Середній рівень
7. Установіть хронологічну послідовність подій: А) Берестейська унія; Б) створення Пересопницького євангеліє; В) утворення греко-католицької церкви; Г) відкриття Острозької академії; Д) видання Апостола та Букваря у Львові І. Федоровим.
8. Установіть відповідність між термінами та його визначеннями.
А) Вертеп
1. Антикатолицький рух за перевлаштування церкви
Б) Соціанство
2. Громадські об’єднання православних міщан та шляхти
В) Братства
3. Напрямок в європейській культурі
Д) Реформація
4. Релігійна протестантська течія в Україні
Г) Гуманізм
5. Мандрівний ляльковий театр
9. Вказати назви літописів, які були написані в XVI ст.?
Достатній рівень
10. Скласти письмову розповідь про створення Пересопницького євангеліє.
11. Укажіть причини виникнення братств: а) поширення на українських землях католицизму після Люблінської унії; б) масове відкриття  єзуїтських колегіумів в Україні; в) погіршення становища православної церкви, особливо після Берестейської унії; г) поява і поширення книгодрукування в Україні; д) обрання Й. Борецького київським митрополитом.
Високий рівень
12. На підставі документа визначте, яку роль у навчально-виховному процесі в братських школах відігравали учні.
Шкільні звичаї XVI – XVII ст..
Братські школи мали свій „ Статут ”. У ньому ставилися суворі вимоги до учнів  і до вчителів. Учні стежили за чистотою і порядком у школі. Для заохочення учнів до навчання було придумано чергу місць у класі – від перших до останніх. Найкращий учень називався імператором і сидів поруч з учителем. Найменш тямущі сиділи на останній, „ ослячій ”, парті і ризикували отримати від своїх товаришів шапку з ослячими вухами. За шкільні провини карали різками. Кару здійснював один із старших учнів, що виконував обов’язки цензора і повинен був дбати про порядок у школі.


Урок 9. Дидактичні завдання з теми „ Українське мистецтво XVI ст.. ”
Початковий рівень
1.Які типи архітектурного будівництва домінували в Україні в XVI ст..: а) театри та музеї; б) спортивні стадіони та льодові арени; в) оборонні замки і храми та монастирі; г) університети та школи.
2. Який архітектурний стиль домінував: а) готичний; б) античний; в) ренесансний; г) доричний.
3. В якому місті сформувалася школа малярів, котрих запрошували розмальовувати храми: а) львівська; б) київська; в) луцька; г) черкаська.
4. Які стилі ювелірного мистецтва розвивалося в Україні: а) західне і східне; б) північне та південне; в) західне та північне; г) східне та південне.
5. Іконостас – це…а) стіна з іконами в храмі; б) картинна галерея; в) портрети знатних людей; г) виставка фотосвітлин.
6. В храмах домінувала музика: а) церковна; б) естрадна; в) класична; г) весільна.
Середній рівень
7. Встановити відповідність між прізвищами діячів культури та родом їх заняття.
1.   Петро Красовський
А)   Маляр
2.   Іван Федорович
Б)   Гравер
3.   Лавриш Филипович
В)   Книгодрукар
4.   Василь Максимович
Г)   Архітектор
8. Вказати міста, в яких будувалися замки протягом XIV – XVI ст..?
9. Встановити відповідність між історичними датами та історичними подіями.
А) 1556 – 1561 рр.
1. Видання Острозької Біблії
Б) 1576 – 1636 рр.
2. Написання слов’янської граматики „ Адельфотес ”
В) 1581 р.
3.  Перепис Пересопницького Євангеліє
Г) 1591 р.
4.  Діяльність Острозької академії
Достатній рівень
10. Скласти історичний портрет про Івана Вишенського.
11. Чому місто Острог у XVI ст. перетворилося на провідний центр освіти і культури в Україні?
Високий рівень
12. Чому діти українців охоче йшли навчатися у протестантські школи? Свою думку обґрунтувати.


Урок 10. Дидактичні завдання до уроку узагальнення з теми „ Українські землі в XVI ст.”
Початковий рівень
1.Процес об’єднання Великого князівства Великого і Польського королівства та утворення Речі Посполитої відбувся у : а) 1489 р.; б) 1492 р.; в) 1556 р; г) 1569 р.
2. Запорозька Січ – це…а) воєводство; б) козацька республіка; в) область Кримського ханства; г) регіон Польського королівства.
3. Козак – це… а) вільна озброєна людина; б) літописець; в) настоятель монастиря; г) посланець короля.
4. Великі групи людей, що мають закріплені законом права та обов’язки – це…а) історичні джерела; б) соціальні стани; в) привілей; г) історичні джерела.
5. На які адміністративно – територіальні одиниці поділялися українські землі в складі Речі Посполитої: а) губернії; б) воєводства; в) області; г) автономні округи.
6. Дмитро Вишневецький заснував: а) Річ Посполиту; б) Українську греко – католицьку церкву; в) Запорозьку Січ; г) Острозьку слов’яно-греко-латинську школу.
Середній рівень
7. Установіть хронологічну послідовність: а) Берестейська унія; б) створення Пересопницького Євангелія; в) заснування Запорозької Січі на о. Мала Хортиця; г) козацьке повстання під керівництвом К. Косинського; д) Люблінська унія.
8. Встановити відповідність між поняттями та їх поясненням.
1. Соціанство
А) Громадські релігійні об’єднання православних міщан та шляхти
2. Реформація
Б) Українські козаки, які перебували на службі Речі Посполитої та були в списках
3.Козацькі клейноди
В) Антикатолицький рух за перевлаштування церкви
4.Реєстрове козацтво
Г) Символи-відзнаки українського козацтва
5. Братства
Д) Напрямок протестантизму, поширений в Україні
9. Визначити позитивні та негативні наслідки Люблінської унії для українських земель:
а) польські магнати і шляхта здобули великі можливості для привласнення українських земель, нещадного визиску селян і міщан; б) поширення фільваркової системи господарювання; в) українські землі активно залучалися до міжнародної торгівлі, через Балтійське море; г) духовне поневолення українського народу; д) поширення єзуїтських шкіл і колегіумів, долучення до ренесансної європейської культури; е) полонізація української шляхти; є) майже всі українські землі об’єдналися в одній державі.
Достатній рівень
10. Вказати прізвища та імена  історичних діячів.
1 2 3 4
11. З якою метою були створені братства? Свою відповідь обгрунтуйте.
Високий рівень
12. Поміркуйте та розкрийте роль полемічної літератури у справі захисту православ’я від католицизму?


Урок 11. Дидактичні завдання до тематичного уроку „ Українські землі в XVI ст. ”
Початковий рівень
1.Яка подія відбулася в 1569 р.: а) утворення греко-католицької церкви; б) перша писемна згадка про українських козаків; в) утворення Речі Посполитої; г) заснування вищої слов’яно-греко-латинської школи в Острозі.
2. Хто такий Байда – Вишневецький: а) український першодрукар; б) перший ректор Острозької академії; в) засновник Запорозької Січі; г) митрополит греко-католицької церкви.
3. Яке слово вважається зайвим: корогва, булава, кіш, бунчук, пернач.
4. Хто автор „ Граматики словенска язика ”: а) Лаврентій Зизаній; б) Герасим Смотрицький; в) Мелетій Смотрицький; г) Іван Вишенський.
5. Який архітектурний стиль поширювався в Україні в XVIст.: а) готичний; б) доричний; в)  ренесансний; г) класичний.
6. Який історичний герой зображений на світлині: а) Іван Підкова; б) Северин Наливайко: в) Дмит-
ро  Вишневецький; г) Іван Вишенський.
Середній рівень
7. Укажіть причини виникнення братств: а) поширення на українських землях католицизму після Люблінської унії; б) масове відкриття єзуїтських колегіумів в Україні; в) прагнення українських магнатів об’єднатися для захисту своїх прав; г) погіршення становища православної церкви; д) поява і поширення книгодрукування в Україні.
8. Поставте в хронологічній послідовності дані історичні події: а) видання Пересопницького Євангеліє; б) утворення реєстрового козацтва; в) видання Острозької Біблії; г) козацьке повстання під керівництвом К. Косинського.
9. Заповнити таблицю, вказавши назви українських земель, що перебували в складі цих держав у XVI ст..
Польське королівство
Угорське королівство
Кримське ханство
Молдавське князівство
Велике князівство Литовське
Велике Московське князівство






Достатній рівень
10. Встановіть відповідність між прізвищами історичних діячів та фактами їх біографії.
1.Г.Смотрицький
А) Козацький ватажок, після поразки під Солоницею був виданий полякам, а ті його прилюдно стратили у Варшаві.
2. К. Косинський
Б) Київський воєвода, великий шанувальник і покровитель освіти, науки й мистецтва в Україні.
3. С. Наливайко
В) Перший ректор Острозької академії, автор полемічного трактату „ Ключ царства небесного ”
4. К.-В. Ост –
розький
Г) Гетьман реєстрового козацтва, дрібний шляхтич із Підляшшя. Через позбавлення маєтку почав повстання проти Речі Посполитої у 90-х роках XVI ст..
11. Вкажіть причини та наслідки Люблінської унії для українських земель.
Високий рівень
12. Складіть історичний портрет Д. Вишневецького за вказаним планом:а) як відбувалося становлення історичного діяча; б) особисті якості та риси характеру; в) діяльність історичного діяча; г) ваше особисте ставлення до цієї людини.
За мтеріалами сайту:http://teacherjournal.com.ua

Немає коментарів:

Дописати коментар